ӘлеуметРухани жаңғыру
Шығанақ – қазақ елінің еңбек паспорты
Әңгіме, өткен ғасырдың отызыншы жылдарының соңы мен Ұлы Отан соғысы жылдары аралығында, ел солардың сәл алдындағы жаппай аштық – ауыртпалығына тап болған тұста шөлейт Ойыл даласының алақандай дерлік жерін қолдан құнарландырып тары дақылын өсіруде дүниеде бұрын-соңды болмаған, оны агроғылымның өзі көрсеткішті «теориядағы болжамнан асып кетті» деп мойындаған, еңбектегі үлгі-өнегесімен дәнді дақыл өсіруде бүкіл елді қозғалысқа түсірген, енді міне, мына тойынған уақытта жұртының есінен кетіп, ескерткіште еленбеген, шағын Қарасудың бойында қазақтың халық ретіндегі қадірін айдай әлемге айқындаған атақты Шығанақ туралы. Біз оның рекордын білеміз дейік, ал ол өмір кешіп, еңбек еткен, кереметтей көп өнім алған жылдарындағы жалпы елдегі жағдайды бүгінгі ұрпақ біле ме?
Оның бозбалалық, жігіттік шақтары жазылып еңбек етіп, жарқырап көрінетін уақыт емес-ті. 1917 жылдан бастап, өмірден өткен 1944 жылға дейінгі аралықтың жылнамасы елде бір ғана түс – қанмен жазылған қилы кезеңдер еді ғой. Қазан төңкерісінен кейін одан да бетер ауыртпалыққа ұшыратқан азамат соғысы, оған іле-шала жалғасқан 1921 жылдан басталған жаппай ашаршылық, елді тоз-тоз еткен коллективтендіру мен халықтың сүйегіне тұрғызылған индустрияландыру, 1937 жылдан 1954 жылға дейін созылған репрессия адамнан адамдықты кетіріп, елдің есін алған қаралы, ұзақ жылдар болды. Бір ғана 1921 жылғы ашаршылықта қазақтың саны үштен бірге азайды, 1930-1933 жылдар арасында тағы да 2 млн 200 мың адам аштықтан қазаға ұшырап, 1 млн адам босқын болды.
Шығанақ нақ осы кезде өмір сүріп, еңбек етті, нақ осы кезде айдай әлемге өзінің, ауылының, қазақ халқының, КСРО мемлекетінің даңқын шығарды.
Шығанақ – қазақ елінің еңбек паспорты. Кешегі кері кеткен кезеңнің өзінде 40-жылдары Шығанақ көзі тірісінде де өмірден өткеннен кейін біршама ресми құрметтелді. Әлгідей аласапыран өмірде жұртына қызмет етіп, емендей иілмей қалған оны «қытымыр» уақыттың өзі мойындап, илікті. Ол тары егісін алғаш бастаған 1938 жылы әр гектардан 37 центнерден өнім алса, келесі жылы – 69, 1940 жылы 125 центнерден өнім алып, Одақ бойынша үздік көрсеткішке жеткен. Осы табысы үшін диханға елдің ең жоғарғы наградасы – Ленин ордені берілді. Ал 1941 жылы әлгі көрсеткіш – 150 центнер, 1942 жылы – 175 центнерге жеткізіліп, 1943 жылы бүкіл биология ғылымын таңғалдырған 204 центнер жиналды. Неміс фашистерімен шайқастағы Қызыл әскердің қорына тек өз есебінен 350 пұт тары, 50 мың сом ақша тапсырған тары өсірушіні Сталин: «Құрман» колхозы. Звено бригадирі Берсиев Шығанақ жолдасқа. Қызыл Армияға істеген қамқорлығыңыз үшін, Берсиев жолдас, Сізге рахмет! Біздің армияны ешбір күш жеңе алмайды» деген телеграммамен құттықтады. Сол сыйлықтарын майдандағы солдаттарға жеткізу сапарымен Мәскеуге барғанда оны Орталық комитеттің хатшысы Маленков тікелей өзі бастап жүріп, Кремльдің көрнекті орындарын аралатты.
Диқанның табысты тәжірибесінен кейін тары егісінің көлемі елдің көптеген аймақтарында шұғыл ұлғайды. Шығанаққа алғыс хаттар ұрыс далаларындағы әскери құрамалардан, жеке солдаттардан, атақты Мәлік Ғабдуллиннен… үздіксіз ағылып, Кеңес Одағының егіншілікпен айналысатын көптеген өңірлерінен дақылды өсіру мен баптаудың әдіс-тәсілдерін сұраған хаттар келіп жатты. Олардың бірқатары Ақтөбе облыстық тарихи-өлкетану мұражайында сақтаулы.
Диқан өмір сүріп, еңбек еткен Ойыл ауданында ғана соғыстың аяғына таман тары өсіретін 23 звено жұмыс істеді. Республика бойынша дақылдың жалпы егіншіліктегі үлесі 1945 жылы 50,3 пайызды құрауы – қатал жылдардағы негізгі қоректің қайдан келгенінен хабар бергендей. Бір ғана Ақтөбе облысында 1947 жылы осы іспен 700 звено айналысты. Аш құрсақты тойындырған «Кеспе көже күн батқанша, бидай көже ел жатқанша, тары көже таң атқанша» деген қанатты сөз сол уақыттың әңгімесі.
Бүгінде Шығанақты ұмыттық, тарыны біле бермейміз, ерен еңбегі үлгісімен соңына жүздеген ізбасарларды ертіп елді қарқ қылған Шығанақтың сол рекорды 1920 жылы аштық басталып, өзі күнкөріс мақсатымен алыс Қарақалпақ еліне кетерде мекен қылған үйінің ішінен ұра қазып, екі бөлек кеспек бөшкеге салумен көміп кеткен небәрі үш пұттық, шамамен, елу кило тұқымды 1937 жылы қайта оралғанда, қазып алып, сепкен тұқымнан басталған. Сонда сол тары он жеті жыл бойы бұзылмай жатқан.
Тары егісі республикада содан 1960 жылдары 1105 мың гектарға дейін жеткізілген-ді. Өміршең құбылысқа сұм заман, қатал уақыт та жеңіліп илікті дедік. Дихан өмірден өткеннен кейін оның есімін құрметтеудің бірқатар шаралары қолға алынды. Сол 1944 жылғы қарашаның 24-і күні Қазақ КСР халық комиссарлары советінің төрағасы Н.Оңдасынов пен Қазақ КСР Министрлер Кеңесінің іс басқарушысы Д.Сырцов «Әйгілі тары өсіруші – колхозшы Шығанақ Берсиевтің есімін мәңгі есте қалдыру және оның жоғары өнімді егін өсіру әдістерін насихаттау туралы» үкіметтік №666 қаулыға қол қойды. Алты баптан тұратын бұл қаулыда: «1. Ақтөбе облысының «Құрман» колхозында «Осы жерде Шығанақ Берсиев 1943 жылы тарыдан гектарынан 1232 пұттан алып, әлемдік рекорд жасады» деген жазуы бар пирамида орнатылсын. (Пирамида Қазақ сәулет өнерінің көшбасшысы, 34 жастағы Бәсеновтің жобасымен 1944 жылы тар уақытта басқа мүмкіндіктің жоқтығынан Ойыл селосында ХІХ ғасырда салынған тарихи ғимаратының Қазан төңкерісі тұсында қиратылған қызыл кірпіштерінен салынды. – И.А.). 2. КСРО Халық Комиссарлары Кеңесінен 1945-1946 жылдардан бастап, ауыл шаруашылығы институты студенттері үшін 3 стипендия тағайындау сұралсын. 3. Қазақстан Жазушылар одағы басқармасына ол туралы повесть және ән жазылсын. (Ғабиден Мұстафин «Шығанақ» романын 1946 жылы жарыққа шығарды. Ән жазылған жоқ. – И.А.). 4. Суретшілер одағына республика мұражайы мен сурет галереясы үшін Берсиев звеносы мен Берсиевтің портретін салу тапсырылсын (орындалмай қалды. – И.А.). 5. КСРО Халық Комиссарлар Советінен диханның жұмыс әдісі туралы кинофильм шығару сұралсын (жоқ. – И.А.). 6. Диқан есімін мәңгі есте қалдыру жөніндегі үкіметтік шараларды жүзеге асыру үшін мына құрамдағы комиссия бекітілсін: Республика Халық Комиссарлар Кеңесі Төрағасының орынбасары Шныреев (төраға), Қазақстан Компартиясы Орталық Комитеті ауыл шаруашылығы бөлімінің меңгерушісі Мельник, егіншілік жөніндегі халық комиссары Дауылбаев, ВАСХНИЛ Қазақ филиалының төрағасы Мыңбаев, ауыл шаруашылығы институтының директоры Жұматов» делінген. Үкімет, кейбір деректерге қарағанда, елдің атақты перзенті есімін лайығымен есте қалдырудың шараларын тек осылармен ғана шектемеген секілді. Батыста ер-азаматтар қырғын соғыста шайқасып, шығыста – елдегі еңбекке жарайтын дейтіндей бала-шаға, қариялар ауру-сырқаулыққа қарамастан күні-түні бел жазбай жұмыс істеген қатал, қасіретті шақта да билік сөйтіп қадірлі перзентін құрметтеудің амалын іздестірген. Алайда соғыс жағдайында ойға алғандарын түгел орындау мүмкін болмады.
Елуінші жылдары Мәскеуде КСРО халық шаруашылығы жетістіктерінің көрмесі ашылып, әр республика өздері тұрғызған ғимаратта павильондарымен орналасқанда, қазақстандық ғимараттың кіреберісінен дүниежүзінің түкпір-түкпірлерінен келіп қызықтаушыларды, үйренушілерді, тәжірибе алушыларды тұтас қазақ елінің еңбек және өнер символын бейнелейтін Шығанақ пен Жамбылдың монумент мүсіндері қарсы алатын.
Елге азық-түлік керек болғанда ғана Хрущев 1963 жылы Украинадағы кеңесте есіне алған Шығанақ ептеп тоқтық кіргесін, советтік идеологияның жағдайы белгілі, қайта ұмытыла берді. Содан кейін атақты дихан екінші рет араға он бес жыл салып, 1978 жылы еске түскен. Шынына келгенде, еске түскен емес, еске түсірілген еді. Ата-бабамызға «дән егіп терлеп», күнкөрістің жолдарын көрсеткен диқанды біз ұмытқанмен Украинада халықтың әлі жадыдан кетпеген екен. Тары өсірушінің қадірін, сірә, қырқыншы жылдардан бері жадыдан шығармай жүрсе керек, «осындай атақты адам болып еді, оның кейінгі өмірі мен ісі не болды» деген сұрақпен сол елдің бір тұрғыны «Правда» газетіне хат жазған.
Сол «Правданың» әлгі хатқа назар аударуы, сірә, тегін емес, көп ұзамай хат ізімен газет тілшісі А.Платошкин Ақтөбеге, Ойыл өңіріне, баяғы рекорд берген Қарасудың бойына жеткен. «Правданың» тілшісі, әрине, неге келгенін білетін, не көргенін пайымдайтын маман журналист, кейін республикада Берсиевтің де, берсиевшілдіктің де ұмытылып бара жатқаны туралы көлемді материал жазды. Еске түсірді деуім – осы.
Осыған байланысты облыс кемшілікті түзетуге шұғыл кірісіп, өңірде тары егісінің көлемін кеңейтті. Дақылды өсірушілер арасында социалистік жарыс ұйымдастырылып, Шығанақ Берсиев атындағы жүлде тағайындалды. Озаттар кезексіз автокөліктер алып, омырауларда ордендер мен медальдар, белгілер тізілді. «Правда» сөйтіп бұл мәселенің маңызын жалпыреспубликалық, жалпымемлекеттік деңгейде көтергенмен, ол сонда да тек облыстың өресінен шықпай қалды. Дегенмен, облыс басшылығы атақты тары дақылын өсіруші есімін есте қалдыру жөніндегі қырқыншы жылдардағы үкіметтік, мемлекеттік ірі шаралардың көпшілігінің орындалмай қалғандығын ескеріп, осы тұста облыстық партия комитетінің бюросы мен кеңестік атқару комитеті 1981 жылы 14 шілдеде: «Ақтөбе қаласында Шығанақ Берсиевке ескерткіш мүсін орнату туралы» №349 біріккен қаулы шығарды. Осы құжатқа сәйкес Ақтөбе қаласында 1946 жылы шағын парктің тасалау бұрышында жергілікті әуесқой мүсінші Крошиннің қолынан шыққан кескінсіз, үгілгіш шойтас бетоннан ескерткіш мүсін тұрғызылған бұл күнде бүлінуде, енді оны жөндеу мен қалпына келтірудің мүмкін еместігі ескеріліп, облыс бюджетіне кірістердің есебінен Ақтөбе қаласына, Ойыл ауданы орталығына және туған ауылына үш бюст-мүсін орнатылсын делінген қаулы жасалды. Сонымен бірге агротехниктер мен малшылардың Жұрын мектебіне, Алтықарасу қазақ орта мектебіне дихан есімін беру міндеттелген еді.
Кезінде өңірдің экономикасы мен шаруасын, мәдени-әлеуметтік жағдайын көтеруде елеулі еңбек сіңірген облыстық партия комитетінің бірінші хатшысы Василий Ливенцов пен атқару комитетінің төрағасы Оразалы Қозыбаев қолға алған осы игі ықылас, көп ұзамай, бірі зейнеткерлікке жіберіліп, екіншісі өмірден өткеннен соң аяқсыз қалды.
Облыстың бұдан кейінгі басшылығы 1986 жылдың белгілі дүрбелеңіне сәйкес келіп «қазақ ұлтшылдығы» деген жаламен жабырқаған шақта елге кертартпа метрополиялық қырымен қарап, қазақ атаулының қандайынан да қаралық іздеді. Міне, осы кезде Шығанақ өзі туған өңірде тағы да он жыл бойы ұмытылып, бір де бір рет еске алынған жоқ.
1997 жылы ел нарықтық реформамен айналысып жатқан күрделі шақта ешқандай қиындық, кедергілерге қарамастан алыс Германиядан бір кезде әйгілі Бертольт Брехтың «Тары» поэмасына тақырып болған Шығанақ туралы толық мәлімет алу мақсатымен жер асып, су асып, алыс шөлейтте жатқан Ойыл өңіріне неміс әдебиеті мен театр өнерінің өкілдері Штефан Манитейфель мен Иенс Меерле келді. Сөйтсе, бұларды әлемдегі қырқыншы жылдарға дейінгі екі аса ірі оқиға ерекше тартқан екен. Бірі – авиация әлі дамымай тұрғанда Атлантика арқылы 1928 жылы қонбай ұшқан неміс ұшқышы Кёль мен ирландиялық Фициморис, екіншісі құнары жоқ айдалада ғылымсыз, білімсіз, қиялдан асып өнім алған Шығанақ туралы пьеса жазу мақсат болған. Ол уақыт барды бартермен құртып, қалғанын бөлісе алмай, біреу трактордың доңғалағын, біреу моторын ала қашып, ығы-жығы болып жатқан шақ. Шығанақ керек болса немістерге керек шығар, бізге қажеті шамалы деді ме, облыс басшылығының екеудің қасына атқосшылыққа қосқаны – облыстық мәдениет басқармасы бастығының орынбасары мен аудармашы екі жас қыз. Немістердің бұл сапардан нендей «құнды мәлімет» алғанын, әрине, осыдан-ақ түсіну қиын емес шығар деймін. Содан сол екі немістің мақсаттары жүзеге асып, ұлы диханның жасампаз бейнесі Германия сахнасынан көрінді ме, одан хабар жоқ, мені толғандыратыны – біз бұл жақта оларды Қарасуға ұялмай апарғанда, бір кезде қазақ сәулет өнерінің шебері Төлеу Бәсеновтің ойы мен қолынан Шығанақтың құрметіне тұрғызылған, қапталымен айналып көтерілетін күмбезді үлгідегі пирамиданың азып, бір кезде рекордтық өнім берген атақты төрт гектарлық егістіктің орнын тапап жатқан малды бақылау үшін кім болса сол көтеріліп қарауылдайтын биікке айналғанын, баяғыда ұрасында, он алты жыл жасырын сақталып, кейін әлемді таңдандырған өнім берген тұқым сақталған үйдің бүгінде ши басқан қоңыр төмпешік жұртын көргенде біз қазақтар туралы, ел туралы нендей түсінікте, қандай ұғымда болды екен деп налуға тура келеді.
Сонымен соғыс алдында және соғыс жылдарында, одан кейін де Шығанақтың үлгісімен тары дақылы бүкіл Кеңес Одағындағы егіншіліктің 54 пайыз үлесін құрап, бүгінге жеткен ұрпақ кешегі ата-бабаларының, әрине, бәрі демеймін, бірақ көп жерде тірі қалып, өздерін өмірге әкелуге себепкер болған Шығанақтың көрсеткіштік емес, әлеуметтік рекордын ескерткіш ретінде тоздырып, өз өмірін естелік ретінде ұмыттық.
Шығанақ осы деп ертеректе орнатылған екі ескерткіш бюст-мүсіннің не күйде екені айтылды. 1944 жылы салынған ескерткіш-пирамида иен далада иесіз қалған мазар секілді. Ол мазар емес, бейіт емес, мәдени-ескерткіштік ғибадатхана. Қалың ши арасында жатқан үй орны тек әйтеуір төмпешік емес. Бірақ мына жер – тым ерекше төмпешік, әлемдік рекорд бір кезде осы үйдің көмбесінен алынған тұқымынан өсірілген. Шығанақтың «кең сарайдай боз үйі» болған. Ол сырқатқа ұшырап, төсек тартып жатып қалғанда, Мәскеудің бұйрығымен шыққан аэроұшақ ұшу, қону алаңы жоқ осы жерге зорлықпен қондырылып, «байлаулы» тұрған. Басқа басқа, автомашинаны көріп қалудың өзі үлкен жаңалық уақытта бұл оқиғаға кезігу ауыл адамдарына ертегінің өзімен кезіккендей әсер қалдырған ғой.
2006 жылы ұлы диханның туғанына 125 жыл тойланып еді, осыған байланысты елдің бас газеті «Егемен Қазақстан» содан бір жыл бұрын сол айтулы дананы елдің есіне салу үшін, 2005 жылғы 24 тамыз күнгі санында «Шығанақ – Қазақ елінің еңбек паспорты» деп аталған көлемді материал жариялап, облыста біршама өрлеу тудырды, келесі жылы ол шара ретінде Ойыл ауданы орталығы мен рекордтық өнім туған жер – оншақты үйлі Қарасу мекенінде ғана атап өтілді.
Сол мерекеде Ақтөбе қаласынан 20 шақырым қашықтағы ауыл шаруашылығы колледжіне есімі беріледі, колледж алдына ескерткіш-мүсін орнатылады делінді. Содан бастауыш мектеп пайдалануға берілді, колледжге есімін беру шешімі бекер болып шықты, бюст-мүсін жасалды, ол қазір колледж ағаштарының тасасында тұр.
Одан кейін тағы бір бюст-мүсін қашалып еді, оған да қаланың көрнекі жерлерінен жөнді орын табылмай, шаһардың ылдиға тірелетін шығыс жағындағы не көше емес, не алаң емес елеусіз қуысына қойылды.
Идош АСҚАР,
Ақтөбе.