Ғылым мен техника қаншама дамыды десек те табиғаттың бізге беймәлім құпиялары әлі де жетерлік. Соның ішінде адамның бойындағы күш-қуат қайнарының түпсіз терең құпиясы толық ашылып болған емес. Әсіресе, кешегі кеңестік солақай саясаттың дін мен ділден, тілден арамызды алшақтатуы, халықтық медицина жетістіктеріне, көріпкелдік, әулиелік қасиеттерге ескінің қалдығы ретінде қарауға дағдыландырғаны шындық. Таным-сенімнен жұрдай бірнеше буын атеист ұрпақ қалыптасты.
Алайда, осындай тыйым салуға, тосқауыл қоюға қарамастан, атадан балаға берілетін емшілік, сынықшылық, ұсталық, зергерлік қасиеттердің жіңішкерсе де үзілмей келгенін де ешкім жоққа шығара алмас. Есімі Батыс Қазақстанға кеңінен мәлім сынықшы Сүлеймен Қарабалаұлы – осындай киелі кісі, әулие адам. Оны білетініміз, біздің бала кезімізден елде қалыптасқан дағды ол кімде-кім бірдене мүшесін сындырып, жарақаттап алса, ғаріп болып қалса, мал екеш мал да мертігіп қалғандай жағдай болса: «Сүлеймен атаға сиынды мА екен», деген қасиетті ұғым, бұлжымас дағды болатын.
Тосын жайға тап болғандардың «атамның аруағының арқасында аман қалдық» деп жүргендерін де естігенбіз. Ойпырмай, мұндай да құдірет болады екен-ау деп іштей ойланатынбыз. Әрине, іштей күдіктің де қылаң беріп қалатыны жасырын емес. Себебі де белгілі. Құдай жоқ, құдіреттің бәрі ғылым мен білімнің, техника мен технологияның қолында деп өскен ұрпақтың бұлайша топшылауы да заңды. Топшылауы деп отырғанымыз, біз өзіміз сынықшы Сүлейменді көрген жоқпыз. Бір ақиқаты – сынықшы Сүлеймен сол тоталитарлық кезеңде де адамдардың аузынан түспеді, халықтың құрметіне бөленді. Ал, кейін өзі өмірден өткеннен кейін 90 және 100 жылдығы аталып, ол кісінің ерекше сынықшылық қасиеті туралы ашық айтыла бастады. Сонда барып сынықшы Сүлейменнің кім екеніне көз жетті, көңіл сенді. Сол әңгімелердің ауанынан аңғарылатыны Сүлеймен Қарабалаұлы қасиет қонған сынықшы ғана емес, көріпкелдігі бар киелі адам.
Сонымен, біз әңгімелегелі отырған Сүлеймен кім және туа бітті сынықшылық қасиет қайдан тамыр тартады? Енді осы төңіректе ой өрбітелік. Мұндай дерек пен дәйектерді сынықшы Сүлейменнің жүз жылдығы қарсаңында оның ұлы, Марат Оспанов атындағы мемлекеттік медицина университетінің кафедра меңгерушісі, тарих ғылымдарының кандидаты Базарбай Сүлейменұлы құрастырған «Әкем туралы ақиқат пен аңыз» атты естелік кітаптан молынан кездестіруге болады. Осы кітаптағы естеліктерді сан қайталап оқығанымызды місе тұтпай, сынықшының үлкен ұлы Базарбайдың өзімен кездесіп, әңгімелесуді жөн көрдік. Қашан да салмақты қалпынан айнымайтын азамат бізді жылы қарсы алды.
Кезінде әкеміздің сынықшылық қасиетін білгенімізбен көп нәрсені тәптіштеп сұрап, хатқа түсіріп алуды ойламаппыз. Кейін тоқсан жылдығы аталып өтер кезде көзін көргендер әкем туралы кітап шығару туралы ой тастады. Сол кезде шығарылған дүние ғой деп біздің қолымыздағы кітапқа көз қиығын жүгіртті. Әңгіме желісі Сүлеймен атаның өміріне ауысқанда ғана өзі білетін жәйттерді жүйелей әңгімеледі.
– Менің арғы атам Қалабай да, өз атам Қарабала да шипасы халқына тиген сынықшы, аруақты адамдар болған. Әріден жеткен әңгімелерді тірілтсек, атам Қалабайдың төсінде мүйізі ме, сүйелі ме болған. Сол мүйізіне кішкене кәрі жылан оралып жатқан деседі. Керегеде қара домбырасы ілулі тұрады екен, сол домбырасы біреу ауырып келе жатқанда дыбыс шығарып білдіреді екен. Атамыз жайлауға көшкенде өзі үлкен ақ ордасын арбаға тігіп, ал ұлдары киіз үйлерін екі қанатына тігеді екен. Сырқат адамдар атамыздың ақ ордасының сыртына келіп түнесе жазылып кетеді дегенді көнекөз қарттардан естіп өстік. Сынықтан басқа ауруларға да шипасы тиген. Сол сияқты Қарабала атамыз да үлкен сынықшы, қасиетті адам болған деседі, бірақ атамыз дүниеден ертерек өтсе керек. Әкеміз жетім қалып, Ойылдағы Микол деген байдың бұзауын баққанда жеті жасар бала екен, – дейді Базарбай ағамыз өткенді есінде тағы бір жаңғыртып.
Сүлеймен Қарабалаұлының арғы аталары қазіргі Атырау облысының Қызылқоға, Жылой, Миялы деген жерлерін жайлаған. Кейін 1880-1890 жылдары Ойыл ауданының Қаратал, Ақмешіт деген жерлеріне қоныс аударған сыңайлы. Сондықтан да Сүлеймен Қарабалаұлы 1907 жылы қазіргі Атырау облысы Қызылқоға ауданында дүниеге келген деген бір дерек бар. Ал, 1987 жылы тоқсаннан асып қайтыс болған Бәтима Дүйсенқызының айтуынша, Қаратал ауылының батысында Ойыл өзенінің арғы бетіндегі Ақмешіт деген жерде өмірге келген. Ақмешіт те әулие жерленген киелі жер көрінеді. Қарабаланың балалары тұрмағандықтан Сүлеймен ата дүниеге келгенде оны жерошақтың және жеті әйелдің бұтынан өткізіп қазақы ырым жасапты-мыс. Ал Қызылқоға ауданында дүниеге келген дегенге келсек, сол уақытта ол жерлер Ойыл ауданына қараған болуы керек. Ақтөбе энциклопедиясының 496-бетінде (Ақтөбе, 2001 жыл) осы киелі адам туралы «Сүлеймен Қарабалаұлы – белгілі емші-сынықшы. Әулие атанған, тұрғылықты жерде халықтық дәстүрлі медицинаны кеңінен өрістетіп, нәтижелі ем жасаған, республикамыздың батыс өңірі ерекше құрмет тұтады» деген бір ауыз ғана дерек бар.
Жалпы шежірені таратып айтқанда Қалабайдың алты баласы болған, Қарабаладан Құрманша, Сүлеймен, Ғаббас деген қыз-ұлдары тарайды, Сүлеймен қожа таз руының ауқатты адамы Бытық дегеннің Ұштап атты қызына үйленеді. Олардан Шарипа, Айсұлу, Қалимаш, Тойлаш, Базарбай, Сапар, Балдай, Жандай, Саламат деген ұл-қыздары өрбиді. Ұштап көз көргендердің айтуынша, сынықшы Сүлейменнің басына қара бұлт төніп тағдыры талқыға түскенде де, соғыстан кейінгі ауыртпалықты жылдарда да, жолдасы төсек тартып жатқанда да қиындықтарға мойымай, әулиенің жары деген атаққа сай келімді-кетімді қонағына дастарқанын жайып, ықылас-ниетін ізгілікке бағыштаған жан болыпты. 1997 жылы әулиеден кейін 27 жыл өмір сүріп, балалары мен немерелерінің қызығын көріп дүние салған.
Сүлеймен атаның өмір жолы да тақтайдай тегіс болмаған. Еліміздегі қоғамдық өзгерістердің теперішін бір кісідей-ақ көрген. Отызыншы жылдары жас жігіт Сүлеймен де кеңестік құрылысқа араласады, алғашқыда халық милициясы құрамында болады. Кейіннен комсомолға кіруге келгенде одан бас тартса керек, сонан соң оны милиция құрамынан шығарып жібереді. Мүмкін кеңестік айда шап баскесерлікті ұнатпады, болмаса, бойындағы ерекше көріпкелдік қасиет бірдеңені сездірді, әйтеуір, бұл жағы белгісіз. Міне, осы бір оқиға жаппай қуғын-сүргін кезінде қасиетті жанның басына бәле болып жабысады. Оған сәл кейінірек ораламыз.
– Қазақ сынған, шыққан сүйекті салуға машықтанғандарды оташы, сынықшы деп атаған. Қазақта ондайлар аз болмаған. Әртүрлі барымта-сырымталарда, ұрыс-қақтығыстарда, ат шабыстарында және қазақ тұрмысына тән басқа да жағдайларда жарақаттану жиі кездесетіндіктен сынықшылық кең тараған болуы керек. Қазақ сынықшылары туралы орыс зерттеушілері А.Левшин, А. Ягмин, Н. Зеланд, А. Алектеров, В. Ненецкий және басқалары тамсана жазған, қанмен бітетін құдіретті қасиетке таңқалған. Қазақтың халық медицинасының әлі де болса құпиялары көп, ғылымда белгісіз жақтары мол. Кеңестік кезеңде бұл мәселені зерттеу партиялық идеологияға қайшы келеді деген желеумен тоқырап қалды. Мұның есесін енді толтырар кез келді. Еліміздің ғылымы мен медицинасы халықтық сынықшылық, емшілік қасиеттерді жан-жақты зерттеуге ден қояды деп ойлаймын, – дейді Базарбай бауырымыз.
Бұл кісіге сынықшылық киелі қасиет 25 жасында қонған. Бір ғажабы, ол сынықты ұстап салмаған, сүйегі сынған адамның жас ерекшелігін, денсаулығын ескеретін болуы керек, бәлен күнде жазылып кетесің деп серттеп, тәртіп беретін болған және сол талабын орындамаған адамдарға қайтып менің алдыма келмеңіз деп ескертеді екен. Әсіресе, жарақаттанған адамның отбасында ұрыс-керіс болмауын, тары жемеуін, «ащы» судан ұрттамауын қадап тапсыратын көрінеді. Соған қарағанда, өте қуатты тағам сүйектің бітіп кетуіне кедергі болатынға ұқсайды.
Комсомолға өтпей, милиция қатарынан шыққаны бар, оған қосымша елдегі аурулар дәрігерлерден гөрі емші-сынықшы Сүлейменді қолай көреді деген ұзынқұлақтан жеткен өсек бар, әйтеуір қуғын-сүргін құрығына бұл кісі де ілігеді. 1937 жылы оны бауыры Қанапиямен бірге жазықсыз жала жауып, отыздан астам ойылдық азаматтармен 150 шақырым жердегі Шұбарқұдық стансасына дейін жаяу айдап, кейін оларды Ақтөбе қаласы маңындағы Түйетөбеде атқан. Қазақта «Қырық жыл қырғын болса да, ажалды өледі» деген сөз бар. Осы қан-қасапта Сүлеймен Қарабалаұлы ғайыптан атылудан аман қалады, қатаң тәртіппен жазаланып, Свердлов жақта 10 жыл жазасын өтейді, сол жерде соғыс аяқталғанша ауыр жұмыстарға жегіліп, азапты күндерді бастан кешеді. Ату жазасынан қалай аман қалды, кейін тексергенде ағасы Қанапияның ату жазасына кесілгендігі жөніндегі ісі ҰҚК-де сақталса да, ол кісінің ісі табылмауы қалай? Бұл да құпиясын ішіне бүккен бір жұмбақ жай.
Сүлеймен атаның осы бір айдаудағы кезеңі жайында ойылдық Айса Суқашев мынадай естелік жазып қалдырған. Бірде: «Жиен аға, 10 жыл түрмеде отырып келіпсіз, әулиеліктің арқасында көп бейнет көрмеген боларсыз», деп естіген бір әңгіменің шетін қозғап едім. Ол кісі біреуден естіген дәл болмайды, сұрап қалдың ғой, өз аузымнан есті деді.
«Сүлеймен деген әулие шықты, адамдар дәрігерге көрінуді қойды, емханаға науқастар аз келетін болып барады деген желеумен мені тұтқындап, 10 жылға соттады. Қазақша айтқанда итжеккенге айдалдым. Тайгада лагерьде болып ағаш кестік, сөйтіп жүргенде соғыс басталып кетті, көзі ашық адамдар майданға жіберуді өтініп арыздар беріп жатты. Лагерьдің басшылары өз жұмыстарымен болып, сауық-сайран құратынды шығарды. Бірде біреуінің туған күнін тойлап ат жарыс жасады. Лагерь ат жарыс өткізуге қолайлы, себебі лагерь іші жазық дала. Лагерь бастығының аты кесілген ағаш түбіріне сүрініп құлап, ат үстіндегі бастықтың аяғы сынып, қатты жарақат алды. Сынық жанына батып шыдай алмай жатыр деген хабар маған да жетті. Лагерь бастығына жаным қатты ашыды, адам баласы ғой, аяп кеттім, денем құрысып, аруағым ұстап, қол ұшымды бергім келді де тұрды. Комиссар сасқалақтап, не істерін білмей, жоғарыға хабарлауға үлкен бастықтан именіп отырыпты. Менің түр-түсімді көрген бір оқыған азамат: «Сізде өзгеріс бар ғой, ол не нәрсе?» деп сұрады. Мен сынықшы екенімді айтып, ауырып жатқан адамға жәрдем бергім келетінін білдірдім. Ол адам мені дереу ертіп алып, комиссарға келіп істі баяндады. Не істерін білмей сасып отырған комиссар зарлап жатқан адамға алып келді. Мен аяғы сынып жатқан адамның үстінен қолымды жайлап жүргізіп өттім. Сынықтың сытыр-сытыр етіп орнына түсіп жатқаны маған естіліп тұрды. Бүкіл дененің үстіне қолымды жүргізіп болғаннан кейін жасы нешеде деп сұрадым. Олар маған жасын айтты, дұрыс жазылып шықсын десеңдер пәлен күн жатсын дедім. Ол қазір ұйықтайды деп, өзі оянғанша тұрғызбауларын ескертіп кеттім. Аяғы сынған адам бір тәулік ұйықтапты және мен жазылдым, тұрамын десе керек. Комиссар менің тапсырмам бойынша тұрғызбапты. Лагерь бастығы құлан-таза жазылды. Бір күні шақырып жатыр деген соң, кабинетіне барсам, комиссар екеуі отыр екен. Мен ол кезде суырылып сөйлемегенмен, орысшаны жақсы түсінемін. Дегенмен, олар мені алғашқыда ертіп апарған сауатты азаматты да алдырды. Лагерь бастығы не тілегің бар, соны айт, не айтсаң да қолдан келетінді жасаймын деді. Мен сотталып жүрсем де елдің азаматымын ғой, Отанды қорғағым келеді дедім. «Майданға жібере алмаймын, қаңғырған оқ тиіп өліп кетсең, мен сенің семьяңның алдында кінәлі боламын. Егер қаласаң, менің қолымнан сені босату келеді», деді. Мен сотталған мерзімім бітпей түрмеден кетпеймін, себебі босап елге барғаныммен әулиелігің арқасында келдің деп қайта соттап жіберуі мүмкін дедім. Сонымен, оның маған жасаған жақсылығы лагерьдің ішінде еркін жүретін болдым. Мені десятник сияқты жұмысқа тағайындап, еңбекақы есептеп отырды. Мерзімім бітіп босағанда сол ақшаны қолыма берді», деп аяқтады сынықшы аға әңгімесін» — деп жазады Айса Суқашев. Артық сөзі жоқ, сыпайы, кісіге жылы шырай беріп тұратын сынықшы Сүлейменнің, көп жылдар партия-кеңес қызметінде болған марқұм Айса Суқашевтің де артық сөзге бармайтын, өтірік-өсекке жоламайтын таза да имандылығы мол жандар екенін ескерер болсақ, бұл әңгіменің шын екеніне шүбә жоқ.
Сүлеймен атаның тағы бір жерлесі марқұм Түрікпен Сұлтанов: «…Бірінші хатшы Байсалбай Жолмырзаев Сүлеймен туралы арнайы хат жазып, Мәскеуге жолдайды. Осы хабар бойынша, бір күні бір профессор келеді. Бірнеше адам жиналып, Сүлеймен ағайға ертіп бардық. Үйінің қасында екі баспақ жайылып жүрген-ді. Профессор екеуін де жардан итергізді. Сүлеймен ағай екеуінің де аяқтары сынғанын анықтап, жігіттерін шақырып, дереу шен салғызды. Шай ішіп, тамақ жеп далаға шыққан қонақтар манағы екі баспақтың түк болмағандай жайылып жүргенін көреді. Мәскеуден келген профессор «фельдшер-сынықшы» деген құжат беріп аттанған-ды» — депті естелігінде. Бұл кісі де көп жылдар ішкі істер саласында абыройлы қызмет еткен. Бөгде сөзбен беделін былғамайтын адам. Яғни, «халық айтса, қалт айтпайды» — дегендей сынықшының кереметтігін тамсана әңгімелейтіндер қатары мол. Мұның өзі ол кісінің қасиет дарыған жан екеніне иландыра түседі (Б.Сүлейменов. «Әкем туралы ақиқат пен аңыз», Ақтөбе, 2007 жыл).
– Әкем сүйегі сынған, жарақаттанған адамның өзі немесе хабаршысы келе жатқанда іштей сезініп, дегбірсізденіп отыратын. Айтқандайын-ақ, ол кісі мазасызданса осындай жағдай болатын. Келген адамға мерзімін серттеп, отбасында ұрыс-керіс болмауын, тары жемеуін қадап тапсыратын, арақ ішпеуін міндеттейтін. Ол кісінің ерекше бір қасиеті адамның, жан-жануардың сынығын салғанда қолымен ұстамай, кейде назарын да салмай-ақ сынық сүйектерді жіптіктей етіп орнына түсіріп, сауықтырып жіберетіні дер едім. Жалпы үйде өте сабырлы, жайлы болды, балалары біздерге дейін қатты сөйлемейтін. Айдаудан кейін суармада звено жетекшісі болып 23 жыл абыройлы жұмыс істеді, басшылар да, басқалар да ол кісімен санасып отыратын. Адал, еңбекқор адам болды. Бізді де солай тәрбиеледі. Бір қызығы, бау-бақша өнімдері біздің жақта жеңсік қой, соған қарамастан, оның бақшалығына ешкім тиіспейді екен. Ал, өзі қолы ашық болды, бақша өнімдері піскен соң ауыл-аймаққа ауыз тигізіп риза болатын, бақшалыққа келгендердің қолын қақпайтын, – дейді Базарбай ағамыз әкесін бір сәт еске алып.
Осы бір жаны таза әулие кісінің көзін көргендер оның сынықшылық және көріпкелдік қасиетін аңызға бергісіз қылып еске алады. Ойылдық Сара Тұрғамбекова өзінің әкесі Сүлейменмен құрдас болғанын, бірде алыстан қолын көтеріп амандасып өте шыққанын, үйге келген соң кенеттен оң қолын абайсызда шығарып алғанын айтады. Жаны мұрнының ұшына келген әкесі қызын сол кезде ауруханада жатқан сынықшы құрдасына жұмсайды. Алайда, оны өзі келсін деп қайтарып жібереді. Сара апай Сүлейменнің әкесіне қалжыңдап, «Қалай, жүре амандасқан, аурудың халін сау білмес болар ма» «көтер қолыңды» деп бұйырғанын өз құлағымен естіген. Әкесі қолын көтерген бойда сырт етіп орнына түседі. Мұны әулиелік, киелілік демеуге бола ма.
– 1976 жылы қалаға көшіп келдім. Балаларыма Сүлеймен ата туралы білетінімді айтып отыратынмын. Әлібек деген ұлыма жылап болмаған соң мотоцикл сатып алып берген едім. Сол бала көшеде екі машинаның арасында қалып қойып, тобығы екі жерден сынды, сүйегі күл-талқан болды. Қатардағы дәрігерлер оны емдеуге жүрексініп, ғылым докторы, атақты хирургті шақырады. Мен ол кісінің аты-жөнін қазір ұмытып қалдым. Ол кісі операциядан шығып, бізге былай деді.
– Мен осы мамандықта отыз жылдай қызмет жасадым. Бүгін өмірімде болмаған жағдайға кездестім. Майда сүйектерді ұстасам болды, олар орындарына өз-өзінен сатырлап түсе береді. Мұндай ғажап жағдайға ерекше таңқалдым, – деді. Кейін балам: «Жығылғанда, Сүлеймен ата, сақтай гөр, дедім. Сосынғысын білмеймін», – деді. Сүлеймен атаның жерлесі Ерген Өтепбергенов осылайша еске алады ол кісіні.
Мотоциклмен машинаға соқтығысып жарақаттанған екі адамның сынықшы Сүлейменге сыйынғаны, жиырма екі күнде аяғына тұрып жүріп кеткені де, ал дәрігерге барғаны, алты ай ауруханада жатып шыққаны да аңызға бергісіз әңгіме арқауы. Ұлы Отан соғысынан бұрын жіліншігі сынып, шор боп біткеніне алты жыл болған атыраулық азаматтың сынған жіліншігін итбалықтың майымен сылап, он күн бойы емдеп, сынған сүйектерін орын-орындарына салып, ай бойы төсекте жатуға кеңес береді. Келесі жылы сол азамат аяғын тік басып, Сүлеймен атаға алғысын жаудырып кетеді. Ал, туған келіні, мотоциклден құлап, мойын омыртқасы сынған қызылқоғалық жеті жасар баланың атаның құлпытасын құшақтап жылап «Атеке, маған көмектесші» деп сиынып үш рет келгенін, соңғы келгенінде басының жақсарғанын, қолымен кесені ұстайтынын, аяғын тіреп басуға жарағанын айтып, атасының аруағына риза болып аттанғанын ұмытпайды. Біздің келтіріп отырғанымыз сынықшы Сүлейменнің шапағаты тиіп, алған жарақаттан, зақымданған сүйектерінің жазылып кеткендерінің мыңнан бірер мысалдары ғана. Ауыл арасындағы сүйектері сынған, қолы, тобығы шығып кеткендерді емдеп жазғаны қаншама. Ал, сиыры, аты мертіккенде де қатарға қосып жібергендері де жетерлік. Сондықтан болар оның сынықты салу қасиетіне мынау деген дәрігерлердің өзі таңқалады екен. Бұны біз әңгімелескендердің бәрі айтады. Сынықшының атақ-даңқ, байлық қумағанына тағы бір дәлел ол кісі қазіргі қайткенде де өзін жарнамалауға құмар емшілер сияқты алдына келіп жазылып кеткендердің тізімін алып, тілегін жаздырып, хаттап отыруға құлықты болмапты. Және оны қажет деп санамаса да керек. Бұл да қасиет қонған жанның қарапайымдылығы, адалдығы, адамгершілігі екені сөзсіз.
Философия ғылымдарының докторы, ҚР әлеуметтік ғылымдар академиясының академигі Алтай Тайжанов атаның ғылымда әлі зерттелмеген ерекше қабілетінің болғанына тоқтала келіп, «…Бірақ, өкінішке орай, кезінде де, қазіргі уақытта да ешқандай ғылым-білімнің күші келмейтін, жаратылыстың құдіретімен табиғи бойға біткен өзгеше қасиетті мұндай кісілердің «құпиясын» зерттеу елімізде әлі қолға алынған жоқ. Алайда, ондай зерттеулерге деген ұмтылыс әлемдік практикада бар. Бұл мәселе, оларда бірде жалпы тіршілік иелерінің мәңгілік өмір сыры туралы болса, бірде өмір мен өлім диалектикасы, өлім даналығы – танатасофия бағытында қарастырылуда. Әйгілі американдық фантаст Артур Клари 2090 жылы адамзат қартаю процесін тоқтататынына сенімді. Ал, Сүлеймен ата сынды күрделі тұлғаларды тану үшін біздің бұрынғы идеализм тұрғысынан таныған философиялық жүйеміз де, таным процесіндегі әдістеріміз де таршылық етері сөзсіз. Ендеше бұл мәселеде де жаңа бағыт, жаңаша таным-түсінікке ойысуымыз керек, деп тұжырымдайды (А.Тайжанов, Сүлеймен ата: қасиет пен қабілет. Облыстық «Ақтөбе» газеті. 13 қыркүйек 2007 жыл.)
Сынықшы Сүлеймен адал, кісіге жылы шырай танытып тұратын мейірбан адам болған. Оның көзі өткір, адамға назары түссе, ішіңдегіні көріп отырғандай әсер ететін, сондықтан көбіне кісіге тесіліп қарамайды екен.
Сынықты салып, ауруды емдегені үшін берген адамдардың орамалын сол ауылдағы тұрмысы төмен отбасыларына, болмаса, қасында отырғандарға үлестіріп беріп жүре беретін көрінеді. Атаның сынықшылығынан басқа көріпкелдігі де керемет. Ол жәйлі де көптеген деректер келтіруге болады. Оның тұсынан өтіп бара жатқан машинаның кенеттен тұрып қалуы, өзі отырған соң жүріп кетуі адам сенгісіз шындық. Өз ауылының танымал жылқышысына «сен, атқа мінуді қой, ажалың аттан болады деуі және сол айтқанының айдай келуі, аяғы сынған жігітке арағыңды қоймасаң сүріндіремін деуі, оның шыдамсыздық танытып ақаңды бастап кетуі, бітіп қалған аяқ сүйегінің қайта ауырып, сүрініп үйіне әрең жетуі, содан кейін сынықшыдан кешірім сұрап, ащы сумен өз еркімен қоштасуы ғажап емес деп көр. Сынықшы Сүлеймен төсек тартып жатып, өзінің қашан өмірден озатынын да болжап кетіпті. Сондай-ақ, алда-жалда о дүниелік болсам, бейітімді төрт құлақты қылыңдар деп тапсырыпты. Қауымнан елу метрдей жерге, жалғыз теректің жанына бір бөлмелі үй тұрғызыңдар, ішіне киіз жайып, шам қойыңдар деп өсиет етіпті. Ұрпақтары осы өсиеттерінің бәрін орындады.
Атадан балаға жалғасып келе жатқан сынықшылық кейінгі ұрпақтарына қонды ма дегенге келсек, қанмен берілетін қасиет үзілмек емес. Сүлекеңнің қызы Шәрипа да осындай қасиетке ие. Ал, Базарбайдың ұлы Аян жоғары білімді травматолог дәрігер. Қазір сүйектері сынған адамдарға медициналық көмегін көрсетіп келеді. Шыны керек, атасының аруағы қолдап жүрген болар, қолы шипалы, салған сүйектері тез жетіліп, жерлестерінің алғысына бөленуде.
Сынықшы Сүлеймен туралы жазбақ болып, біз де Қараталға барып, атаның қара шаңырағын ұстап отырған Сапардың отбасында болып әңгімелестік.
– Түнемелік үйге бас-көз болып қоямыз. Келімді-кетімді ауруларға жөн сілтейміз. Басқалай көп араласпаймыз. Әкем үйге жайлы, ашу шақырмайтын, еңбектің адамы болды. Ол сынықшылықты нәсіп етуден аулақ болды, қайта ауруға шипам тисе, алғысын алсам, батасын берсе, болғаны деп отыратын, деген еді сол кезде Қараталдағы қара шаңырақты ұстап отырған Сапар. Бұл пікірді жиені Мыңжасардың да аузынан естідік. Жан-жағына шуағын шашып жүретін қасиетті қарт жайлы кімнен сұрасаң да осындай ой түйеді, қайырымдылығы мен кісілігін бірінші ауызға алады. Мұның өзі де кішіпейілділіктің, адами имандылықтың белгісі. Бұл үйді Сүлекең өз қолымен тұрғызғандықтан алыс-жақындағы ұрпақтарына өте ыстық, сондықтан мұнда ат басын бұрғандары осында жиналуы бұлжымас қағида. Біз де ауылдың сыртындағы ата басына барып, құран бағыштадық. Осында бет алғанымызда жолбасшымыз сол уақыттағы аудандық мәслихаттың бөлім бастығы Бөкен Жантолы: «Бір ғажабы Сүлекеңнің қарапайымдылығы ғой, қаншалықты халқы ұлықтап, құрметтегенмен бейітін де ешкімнен ерекшелендірмеуді тапсырыпты, ал, қабірінің үстіне өзі шыққан ағашты көрсеңіз еріксіз таңданасыз», деген еді. Айтқандай-ақ, төрт құлақты бәйітті көмкеріп ағаш өсіп тұр.
Аруақты атаның түнемелік үйінің жанынан тағы бір жаңа үй тұрғызылыпты. Бұл сынықшы Сүлейменнің басына зиярат етіп, ауруына шипа іздеп сиынып келушілердің қатары көбеймесе, азаймағанын ескергендік екен. Батыс Қазақстанды былай қойғанда, еліміздің түкпір-түкпірінен, тіпті Ресейден де сыйынып келушілер бар көрінеді. Міне, «жақсының өзі өлсе де, аты өлмейді» дегенді осындайда айтса керек. Сынықшылығымен, әулие-көріпкелдігімен көптің көңілінде қалған жанның қасиетті адам екендігіне бұдан артық қандай дәлел керек. Біздің өңірде бір жері сынған, мертіккен адамның аузына «Сүлекеме сиындым»деген сөз түсетіні қалыптасқан дағды. Бұл кешегі кеңестік кезеңнің құрсаулы саясат ұстанған кезінде де тоқтаған емес, қазір де жалғасуда. Халық қадірлейтін, қасиет тұтатын сынықшы Сүлейменнің әзірге бізге мәлім кейбір қырлары осындай. Бұл құпиясы бойында кеткен әулие адам екенінде сөз жоқ. Мұндай қасиеттер екінің біріне қона да бермейді Сондықтан да Сүлейменді еліміздің батыс өңірінің халқы сынықшы ғана емес, көріпкел әулие адам деп пір тұтады.
Сатыбалды СӘУІРБАЙ,
Ақтөбе қаласы.
2010 жыл.